Centrum Poznania, szczególnie obszar ulicy Ratajczaka, jest na celowniku urzędników miejskich, którzy pragną przekształcić go w strefę z ograniczonym ruchem samochodowym. Zamierzają skupić się na promocji komunikacji tramwajowej i rowerowej wśród mieszkańców. Przebudowanie trasy ma na celu ułatwienie dostępu komunikacyjnego między Starówką a dzielnicą Wilda, zastępując dotychczasowy dłuższy i mniej wygodny szlak.
Zapewnienie kwoty 100 milionów złotych z funduszy publicznych powinno zapewnić znaczne ulepszenie dla publicznej infrastruktury komunikacji miejskiej. Dodatkowo, planowane jest stworzenie spokojnej przestrzeni w okolicach ulicy Ratajczaka, która będzie przyjazna dla osób z ograniczoną mobilnością. Projekt przewiduje wdrożenie bezprogowego projektu nawierzchni oraz specjalne oznakowania dla osób niepełnosprawnych, które mają ułatwić im dotarcie do miejsc takich jak przystanki publicznego transportu.
Inwestycja ta pozwoli także na przeprojektowanie samej ulicy Ratajczaka. Przewiduje się tam znaczne ograniczenie ruchu samochodowego, a odcinek między ulicą Św. Marcin, a skrzyżowaniem z ulicami Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich ma stać się strefą zamieszkania z niską prędkością – nie przekraczającą 20 km/h. Dodatkowo, przestrzeń publiczna po obu stronach ulicy zostanie wzbogacona o niską roślinność i drzewa, które mają stworzyć przyjazną atmosferę zielonej alei. Ulicę ozdobią nowe lampy, a także ławeczki i miejsca postojowe, które mają sprzyjać relaksowi mieszkańców. Planowane są także ścieżki rowerowe, które mają zachęcić mieszkańców do wyboru bardziej ekologicznego środka transportu.