Najnowszy model tramwaju typu TANGO NF3, wyprodukowany przez Stadler Polska w siedleckim zakładzie, rozpoczął swoją pierwszą serię jazd próbnych po infrastrukturze miejskiej w Poznaniu. Ten tramwaj jest pierwszym spośród tych, które zamówił Kanton Sarajewo, i jego działanie jest teraz ściśle monitorowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Pomimo tego, że większość testów będzie przeprowadzanych pod osłoną nocy, nie wszystkie jazdy próbne będą odbywać się po zmroku.
Jak donosi producent tramwaju, Stadler Polska, procedura sprawdzająca zgodność nowego modelu z normami technicznymi – zwana homologacją – jest prowadzona wspólnie z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym. Ta instytucja ma uprawnienia udzielone przez Transportowy Dozór Techniczny do przeprowadzania tego typu testów. Wszystko to potrwa aż do końca lutego 2024 roku.
Stadler Polska podaje dalej, że po zakończeniu testów statycznych realizowanych na terenie zajezdni Franowo, przyszedł czas na testy dynamiczne. Celem tych testów jest sprawdzenie funkcjonowania wszystkich systemów pojazdu w warunkach ruchu miejskiego. Przekazano, że tramwaj TANGO NF3 przeszedł pomyślnie badania układu hamulcowego, co zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi umożliwia mu bezpieczne poruszanie się po drogach Poznania.
Nie jest to jednak koniec procesu testowego. W jego ramach przewidziano również wykonanie testów kompatybilności elektromagnetycznej, pomiarów pola magnetycznego oraz hałasu generowanego przez pojazd. Ponadto sprawdzana będzie właściwa współpraca tramwaju z infrastrukturą tramwajową miasta Poznania.