Kolejne zmiany w sieci tramwajowej Poznania: nowy łuk torowy przy Okrąglaku

W planach miasta Poznań jest utworzenie możliwości skrętu tramwajów z ulicy 27 Grudnia na Mielżyńskiego. Realizacja tego planu wymaga budowy nowego łuku torowego, a to z kolei wiąże się z koniecznością przeprowadzenia prac na piwnicach zabytkowego Okrąglaka. Obecnie toczy się proces rozbierania części tych podziemnych pomieszczeń, aby umożliwić powstanie nowego torowiska.

Robota rozbiorowe prowadzone są z należytą ostrożnością i bez wykorzystania ciężkiego sprzętu wyburzeniowego – wszystko przez wzgląd na ochronę historycznej budowli, jaką jest Okrąglak. Jak mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, do tej pory usunięto już stropy i część ścian piwnic, regularnie zaś usuwany jest także gruz. W marcu dostarczono stal zbrojeniową na plac budowy, a od najnowszego tygodnia prace na terenie budowy prowadzi palownica. Jej zadaniem jest wzmocnienie gruntu mikropalami pod przyszłą ścianę oporową, która ma oddzielić budynek od usuwanej części podziemnej.

Aby zapobiec ewentualnym uszkodzeniom Okrąglaka spowodowanym nadmiarem drgań, zarówno w trakcie budowy, jak i po jej zakończeniu, kiedy to tramwaje będą już jeździć nowym łukiem torowym, zainstalowano w budynku sensory drgań. Pozwalają one na ciągłe monitorowanie sytuacji. Dodatkowo prowadzone są pomiary geodezyjne.

Pełne rozbiórki stropu piwnicy oraz odcięcia ścian przyległych do głównej bryły Okrąglaka ma na celu zminimalizowanie drgań generowanych przez przejeżdżające tramwaje. Pod nowy łuk tramwajowy planuje się położyć matę wibroizolacyjną, co pozwoli na spełnienie norm dotyczących komfortu osób przebywających w budynku.