Obywatele Poznania od długiego czasu wyrażają swoje pragnienie rozszerzenia sieci tras tramwajowych. Projekt na tę rozbudowę został już przygotowany przez Zarząd Transportu Miejskiego. Pytanie brzmi, który z nich zostanie zrealizowany jako pierwszy?
Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił projekt na rozwinięcie połączeń tramwajowych. Projekty te różnią się zarówno stopniem szczegółowości, jak i priorytetów, które są zależne w dużej mierze od dostępnych funduszy.
Na trasie tramwajowej do Naramowic planowane są trzy etapy. Oprócz drugiego etapu poprowadzonego ulicą Szelągowską do ulicy Garbary, planuje się także trzeci etap od ulicy Błażeja do Umultowa oraz czwarty od wysokości ulicy Łużyckiej poprzez ulicę Sielawy aż do Bielicowej (może ostatecznie dojść nawet do ul. Rubież).
Plan na osiedle Kopernika zakłada prowadzenie trasy tramwajowej od danego osiedla do ulicy Arciszewskiego. Możliwe jest, że realizacja tej trasy będzie przeprowadzana etapami – najpierw do ulicy Ściegiennego, a potem dalej.
Planowany jest też tramwaj od stacji Dębiec PKM do klinu dębieckiego. Właściwa trasa może stanowić problem ze względu na przejście przez węzeł kolejowy i związane z tym koszty. Radna Osiedla Zielony Dębiec na posiedzeniu poinformowała o protestach mieszkańców przeciwko tej propozycji. Sprawa dotyczy potencjalnego wycięcia około stu drzew i wymaga ochrony gatunków ptaków. Przewodniczący Komisji, Tomasz Wierzbicki, podziękował za tę uwagę. Zaznaczył, że tramwaj w tym obszarze to dobre rozwiązanie, ale muszą być brane pod uwagę reakcje społeczne.