Jakie są objawy zepsutej przekładni kierowniczej?

Jakie są objawy zepsutej przekładni kierowniczej? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, gdy wyczują lub usłyszą pierwsze objawy awarii. Są też kierowcy, którzy wolą dmuchać na zimne i sprawdzają te informacje, zanim cokolwiek się stanie. Jakie są więc objawy zepsutej przekładni kierowniczej i jak je odpowiednio szybko rozpoznać?

Jaka jest żywotność przekładni kierowniczej?

Jeżeli zastanawiasz się, jaka jest żywotność przekładni kierowniczej to nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Część osób uważa, że ich wytrzymałość sięga od 100 tys. do 150 tys. km, są też tacy, którzy uważają, że przekładnia kierownicza nie jest w stanie zachować sprawności na dłużej niż 100 tys. przejechanych kilometrów. Prawda natomiast jest taka, że na żywotność przekładni kierowniczej składa się kilka czynników. Między innymi jest to jakość użytych części oraz technika jazdy stosowana przez kierowcę. W niektórych przypadkach przekładnia kierownicza może uszkodzić się dość szybko. W takiej sytuacji najważniejsza jest szybka reakcja i zgłoszenie się do serwisu przekładni kierowniczej. Regeneracją i naprawą przekładni kierowniczych zajmuje się firma Autokorbas z Wysogotowa koło Poznania.

Gdy zauważysz jakiekolwiek objawy awarii udaj się do serwisu

Jakie są objawy awarii przekładni kierowniczej?

Objawów awarii przekładni kierowniczej jest wiele. Nie każda musi oznaczać naprawę lub wymianę przekładni kierowniczej a jedynie poszczególnych części podzespołów. Awarię przekładni kierowniczej możemy zdiagnozować samodzielnie. Należy uważnie obserwować zachowanie naszego samochodu podczas jazdy, ponieważ większość sygnałów świadczących o awarii da się wyczuć lub usłyszeć. Oto kilka z nich.

  1. Zużyta listwa zębata

Pierwszym, choć nie najczęstszym wyczuwalnym objawem jest zużyta listwa zębata. Awarię tej części przekładni kierowniczej możemy zauważyć podczas jazdy na wprost. Zazwyczaj uszkodzeniu nie ulega cała listwa a jedynie 2-3 zęby. Gdy podczas jazdy na wprost jako kierowca musisz przez cały czas korygować tor jazdy i walczyć z kierownicą, a po wyłączeniu silnika podczas szybkiego ruchu kierownicą prawo-lewo stuki kierownicy są bardziej widoczne prawdopodobnie uszkodzona została listwa zębata przekładni kierowniczej.

  1. Zużycie elementów ślizgowych

Zużycie elementów ślizgowych przekładni kierowniczej objawia się podczas jazdy po nierównościach. Jeśli podczas takiej jazdy słyszysz metaliczne odgłosy niezależnie od położenia koła kierownicy a podczas testu – zgaszeniu silnika, tak by nie zablokować kierownicy, otworzeniu okna pasażera i zamknięciu wszystkich drzwi i zaczęciu kołysania samochodem na boki usłyszysz odgłosy dochodzące z okolic koła – drążków kierowniczy najprawdopodobniej uszkodzeniu uległy elementy ślizgowe przekładni kierowniczej.

  1. Wycieki płynu hydraulicznego

Wycieki płynu hydraulicznego z jednej strony przekładni kierowniczej to chyba najczęstsza spotykana awaria. Do wycieku może dojść z wielu powodów, ale często spowodowany jest on niedbalstwem mechaników samochodowych, którzy w niedbały sposób zamontowali nowe drążki kierownicze. Źle zamontowane osłony przeciwkurzowe rozpoczynają falę, która kończy się wyciekiem oleju.

Wycieki płynu hydraulicznego z obu stron przekładni kierowniczej spowodowane są przez konkretne czynniki. Należą do nich:

  • korozja listwy zębatej

  • uszkodzenia mechaniczne np. wygięcie listwy zębatej

  • nadmierna eksploatacja przekładni kierowniczej np. ignorowanie luzów i stuków w kierownicy

  • uszkodzona pompa wspomagania np. do tłoka dostały się opiłki aluminium

  • nieszczelności np. pomiędzy przewodami niskiego i wysokiego ciśnienia

  • wycieki z góry wałka rozdzielacza np. starty krzyżak

Awaria przekładni może stwarzać niebezpieczeństwo w ruchu drogowym

  1. Różna siła wspomagania

Różna siła wspomagania przekładni kierowniczej widoczna jest gdy łatwiej kręci się nam kierownicą w jedną ze stron lub gdy musimy szarpnąć kierownicą, żeby wspomaganie zaczęło działać. Przyczyną tej awarii może być np. uszkodzony rozdzielacz oraz uszkodzona obudowa przekładni kierowniczej. Druga przyczyna powstaje gdy zamontujemy zbyt twarde pierścienie teflonowe na poszczególnych sekcjach rozdzielacza.

  1. Brak wspomagania kierownicy

Całkowity brak wspomagania przekładni kierowniczej może być spowodowany wieloma przyczynami. Należą do nich na przykład:

  • uszkodzona pompa wspomagania

  • nieszczelny przewód niskiego i wysokiego ciśnienia

  • wyciek oleju hydraulicznego

  • uszkodzony czujnik kąta skrętu

  • napięcie akumulatora jest zbyt niskie

  1. Kontrolka kierownicy

Kontrolka kierownicy to bezpośredni sygnał o awarii przekładni kierowniczej. W kolorze żółtym oznacza słabsze wspomaganie natomiast kontrolka w kolorze czerwonym oznacza całkowity brak wspomagania. Kontrolka może zapalić się gdy:

  • napięcie akumulatora jest zbyt niskie

  • nie ma zbieżności kół przednich

  • moduł wspomagania jest uszkodzony

  • uszkodzony jest czujnik momentu silnika

Regeneracja czy naprawa przekładni kierowniczej? Które rozwiązanie jest lepsze?

Awaria przekładni kierowniczej nie zawsze podlega naprawie. W grę wchodzi również regeneracja. Które rozwiązanie jest lepsze? Regeneracja czy naprawa przekładni kierowniczej? Otóż wszystko zależy od rodzaju i skali uszkodzeń. W niektórych przypadkach bardziej opłacalna będzie regeneracja a w niektórych naprawa. Są takie uszkodzenia, których po prostu nie opłaca się regenerować, ponieważ naprawa bądź wymiana będą korzystniejsze i ekonomiczne.

Awaria przekładni samochodowej podlega regeneracji lub naprawie

Jak sami widzicie awaria przekładni kierowniczej po pierwsze nie musi być taka straszna a po drugie nie zawsze awaria dotyczy bezpośrednio przekładni kierowniczej a towarzyszących jej podzespołów. W każdym razie gdy zauważysz jakiekolwiek objawy, które mogą świadczyć o nieprawidłowym działaniu przekładni kierowniczej udaj się do serwisu. Reagując odpowiednio szybko zmniejszasz szanse na poniesienie większych kosztów i przede wszystkim zmniejszasz ryzyko wystąpienia niebezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Auto Korbas.

Auto Korbas

ul. Kamienna 14

Wysogotowo

62-081 Przeźmierowo